onsdag 25 december 2013

God jul!

Så är vi mitt uppe i julfirandet.
Fast, kanske är det mesta avklarat i och med att julaftonsdygnet har gått ur tiden och juldagens lugn har kommit istället.
Under livet passerar vi en hel del olika stadier i vad vi verkligen önskar få ut av den här högtiden.
Och det är helt omöjligt att toppa upplevelsen år efter år. Men vad vi värderar som den bästa tänkbara upplevelsen, ja, ser jag tillbaka på mig själv så har det verkligen varierat.

Att få träffas i familjen och senare i kyrkan, tillsammans med alla julhälsningar i postlåda, mailen, Facebook inte minst och via SMS, är nog det bästa.
Midnattsgudstjänsten är det lite nervöst inför, fastän den är bra mycket enklare än en vanlig högmässa. Kanske extra i år,m eftersom det inte fanns tid och ork att riktigt tänka igenom den som jag skulle önskat.

Fast det går att vila mycket i formen i sig, vilket är så skönt. Nattvarden är en höjdpunkt och det är så skönt att det inte hänger på en enskild individ att hitta på något nytt, utan att storheten finns i mysteriet som firats år efter år, vecka efter vecka. Visst ska beredelsen säga något tydligt och lagom utmanande så där på julnatten, något som är aktuellt och inte bara återberättar evangeliet.
Jul-evangeliet är i sig så känt att det inte behöver fördjupas särskilt, även om det inte skadar att levandegöra det lite ibland.

Viktigare är ändå att säga något som tar tag i en lite mer. Julens budkap kräver att få större utrymme i människors liv än bara för en dag om året. På samma sätt är nattvardens åminnelsemotiv av vad som en gång hände inget som ska begränsas av tanken på den historiska händelsen då. Det sker nu, och det spelar roll i ditt och mitt liv NU.
Väl medveten att jag låter väldigt likt KG Hammar nu, och här är jag ju tacksam för att han vågar lyfta på historikens åminnestyngd, för att se vad som ligger under, djupare.

Jul är det ja. Presenter kan jag köpa de flesta själv, men jag kan ge saker som inte alla kan köpa. Jag kan dela närvaron av andra människor som betyder mycket i en större gemenskap, och leva det liv jag fått och som jag är mitt upp i just nu.

Frid på jorden. Drömma går bra, men inget hindrar att jag gör mitt till, för att något ska hända i den riktningen. Det är först då som julens budskap blir kött, här och nu. Det är först då jag i grund och botten erkänner att Gud har fötts till jorden.
Så vill jag tro och så vill jag leva.

God jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar