onsdag 12 november 2014

Nya arbetsuppgifter

Har nu haft nya arbetsuppgifter sedan en vecka tillbaka.
Fast jag är ju "ledig" - ändå arbetsuppgifter?
Ledig från jobbet för att ta ansvar och vårda en liten människa. Det är en rolig uppgift och annorlunda, även om det påminner ganska mycket om den andra vardagen.

Andra människors frågor och behov styr ganska mycket av tiden på jobbet också, fast nu är det något mer konkreta uppgifter och färre ideologiska frågor. Nästan inget administrativt nu, vilket det är en del annars.

Liksom tidigare vet jag inte riktigt hur dagen kommer gestalta sig. Men förberedelser är det fortfarande, men även dem mer handfasta, men att göra än att tänka.

Jag bär inte med mig "jobbet" hem tycker jag, fast det är en definitionsfråga. Jag bär på många frågor och tankar som rör min församling och människorna på mitt arbete. Jag tänker t ex inte kontering, vilken verksamhet en viss faktura ska placeras i, men på hur de människor jag möter i arbetet har det.

Precis före jag "gick hem" genomförde vi två anställningar - vad händer med dem - blir de helt färdiga och hur blir det till slut? Andra medarbetare som slutar tänker jag på, på verksamheten, på vad man kan göra annorlunda, andra prioriteringar.

Att komma på församlingskårens myskväll kändes mer som min egen tillhörighet till församlingen. Det var ju inte för att jobba jag var där, men jag bär ju på många olika händelser som kan vara bra att prata om, och som väcker goda samtal.
Hur ska vi göra för att få fler att mötas vid våra gudstjänster var en fråga som vi lade mycket tid på. En angelägen fråga för mig, vare sig jag har min prästkrage på eller inte.

Att vi alla känner att det spelar roll för de andra om jag kommer eller inte, är en synvinkel som vi alla borde bära med oss. Det är ju inte bara prästen som göra gudstjänsten, utan församlingen är viktig den också.
Att vi borde organisera oss, så att alla som är där nya, blir sedda och tilltalade, och gärna erbjuds personligen att komma med in på kyrkfikat.
Att vi utvecklar fler grupper, t ex utökar med en ny bönegrupp, utifrån en stomme på ett par stycken villiga från den som nu finns. Då kan vi också hänvisa fler till ett sammanhang. Vi måste ge möjligheter att vi lär känna varandra.
Att vi också räknar med att vi ses på söndag och bjuder in fler till detta.

Gudstjänstgrupperna har fått en del nya nu på sista tiden och det är glädjande. Det kan vi också satsa lite mer på genom att ha någon huvudansvarig i varje grupp som får vissa ansvar. Fast det fungerar nästan så redan idag, men kanske skulle konkretiseras lite mer. En person som ringer, och kollar, eller SMSar lika gärna.

En introduktionsgrupp för gudstjänstgrupperna vore också något att kunna lägga till - en öppen grupp som ger lite mer kunskap, som ger övningstillfällen för mikrofonteknik mm.

Vore så skönt att ha lite mer tid att fokusera på detta, och förhoppningsvis blir det bättre när organisationen får mer och mer saker på plats.
Att samlas och prata i samband med våra kyrkfikat är också viktigt och då och då erbjuda en lunch för att kunna träffas en stund längre.

Det rör mitt jobb allt detta, men också min egen församlingstillhörighet och därför kan jag gärna tänka på detta just nu.
Lite. När hon sover, hon smulan.
Fast nu är det dags att ge henne lunch.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar