tisdag 14 april 2015

Det går framåt! Eller?

Wordfeud är ett av de spel jag använder mig av för att vila hjärnan ibland. Möjligen för att sätta igång hjärnan ibland också. Och jag gillar ju språk, så det är naturligt att gilla att greja med ord.

Samtidigt känns det inte dagsfärskt ( alternativt ord till uppdaterat/up-to-date). Til exempel finns inte ordet "app" med i ordlistan. Illa för en app, tycker jag.

I samband med en kyrkoturistkväll jag deltog i idag, kom vi att prata om gamla byggnader. Kyrkor är ju i princip de enda gamla husen vi har. Jag är visserligen väldigt stolt över Caroli kyrka i Borås, som är stans äldsta byggnad. Och det kan man ju skryta med.
Samtidigt vet jag ju att innan jag började jobba i Caroli så hade jag ju flera arbetsplatser som var från 1200-talet. Kändes helt naturligt!

Vad annars har vi från 1200-talet som är öppet för alla, ofta och regelbundet och som säger något oerhört viktigt om vårt land och vår kultur? Det är svårt att komma från det, kyrkornas betydelse.

På andra håll finns ju så pass och ännu äldre kyrkor som är enorma katedraler, men som ändå består, trots att de är 900 år gamla. Vilken byggarkonst! Vilket yrkeskunskap! Och vilket slit!

Jag brukar ibland jämföra med min gamla låg- och mellanstadieskola. Jag började klass 1 år 1979 och då var skolan endast några år gammal. Kändes modern och fräsch. Byggd i den tid som var positivismens höjdpunkt, d v s den ideologiska riktning som bara väntade på framsteg efter framsteg, som till slut skulle leda till att vi skulle veta allt. Underförstått, ingen skulle längre ha behov av religion. Sånt är gammaldags och kan ersättas med vetenskap och kunskap.

Som alla vet är den ideologin död. Och begraven.
Religion lever kvar, just för att det fortfarande säger något om livets värde och mening. Fast jag gillar namnet på det andra - positivism.

Skolan då, hur gick det med den?
Jo, den gick samma öde till mötes. Den har varit riven ganska länge nu och stod väl nånstans runt 30-35 år.

De gamla katedralerna däremot står kvar. Kanske bör de göra oss ödmjuka för hur vi ser på livet och och på vår tid. Allt går inte enbart framåt.
Och i det perspektivet är det heller ingen nackdel att snedstegen i såväl ideologi som arkitektur jämnas med marken, för att visa att det gamla faktiskt hade mer att säga nutiden, än de nya påfunden.
Det är också ett slags framsteg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar