torsdag 26 september 2013

Åker du buss? Grattis!

Vi vet alla att det är bra om vi åker mer buss. I alla fall istället för bil.
Det är bra för miljön om färre åker ensamma i sina fordon, fast ännu bättre om fler cyklar.
Har tänkt tanken att cykla, men då måste det nog vara en fin dag då det går att planera in duschtid på jobbet, samt att inga arbetsuppgifter ligger på varken förmiddag, eftermiddag eller kväll. Lunchen kan jag jobba på.

Idag åkte jag buss till jobbet.
Denna gång gick det utmärkt att hitta på Västtrafiks webplats, till skillnad mot förra gången.
8:18 går bussen från Fristad, bilverkstaden.

Och jag vet ju var den busshållplatsen alltid varit, men när jag gick dit finns varken skylt eller tidtabell. Är den flyttad? Ja, då får jag ju ringa och fråga var hållplatsen är placerad. 15 personer i kö. Jaha, då lär jag ju inte veta det förrän bussen har gått...

Alltså får jag gå till hållplatsen före, det borde jag hinna fortfarande. Jo, då det hann jag och jag vara fortfarande kvar i telefonkön. Väl framme tittar jag på tidtabellerna. Där finns en tidtabell för den här linjen, men bara i andra riktningen. Det brukar innebära att man står på fel hållplats. Då måste jag vidare för att hitta rätt...

Men då kom bussen, och till den hållplats jag stod på.

Det är, konstaterar jag, inte bra för hälsan att åka buss. Det innebär stor stress. Busshållplatsen jag skulle åka från fanns den här gången på webtidtabellen, vilket inte var fallet sist. Den här gången fanns den inte längs vägen. Och tidtabellen fanns inte på den andra busshållplatsen heller.

Vi uppmanar varandra och vet med oss att vi ska åka mer miljövänligt, men det ges inte goda förutsättningar för det. Tyvärr. Det kunde vara så mycket bättre. Inser också att det är billigare att köra egen bil än att ta bussen, samt att det går mycket snabbare.

Tja, är vi förvånade över att inte alla tar bussen???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar