tisdag 16 september 2014

val-kompass

Det är inte så att Sverige vaknade upp till ett nytt land idag.
Det som skedde igår var att det bildades en ny punkt i vårt lands historia och politikhistoriska diagram.

För visst innebär valet en förändring för Sverige, det tror jag alla är överens om, oavsett vad man röstat på. Men från en dag till annan, nej, så fort går det inte.

Idag har vi fått höra att Sverige är ett blöj-land (The Times) och att vi svenska röstat otacksamt med tanke på den goda ekonomi vi haft under många år i Sverige, jämfört med andra länder i Europa.
Och det är nog så att den stabilitet vi haft under många år nu, kommer att sättas i gungning, ja det märktes ju redan under helgen. Att vår internationella påverkan kommer att minska verkar också troligt hos utrikes bedömare. Men, det är ju vi svenskar som valt, så det får vi acceptera.

Men allt är ju inte ekonomi. Jag får väl citera vår blivande statsminister ( från statsministerkandidatduellen i lördags i TV4) med att säga:
- Jag förstår det inte!

13% av svenskarna har röstat fram Sverigedemokraterna. Utan att raljera här och nu kan jag verkligen inte förstå det, så jag skulle verkligen, seriöst, prata med en sverigedemokrat som förklarar varför.
Oavsett SDs politik så syns det för mig meningslöst att rösta på dem, dels för att de förtroendevalda inte brukar sitta kvar, utan droppa av en efter en under mandatperioden, och därigenom för rösten ingen funktion. Dessutom har några av de valda ingen aning om vilken som är deras politik, vad de vill åstadkomma (utom vad gäller invandrare), eller hur de ska göra för att nå dit.

Visst håller jag med om att integrationen av invandrare i Sverige inte är bra, utan kan bli bättre, men vi har en god ekonomi oavsett om vi avstår från att hjälp, eller väljer att göra det. För dem vi hjälper betyder vår generositet mycket, och på så sätt kan vi faktiskt påverka världen omkring oss. SD vill stänga gränserna, och det innebär troligen en mur, eller? Det var inget vidare sist, när vårt grannland i söder byggde en mur...

Det positiva jag kan ana utifrån valresultatet är att de arbetslösa som klagat under några år nu kan få höjda bidrag, även om jag tvekar på att det blir fler jobb för dem. Snarare ser jag risken att lågutbildade kvinnor blir av med sina.

Men, en stor långtgående vinst kan jag däremot se i att Löfvén nu har chansen att utmana bilden av svensk politik genom att föröka bilda en stark mittenregering, tillsammans med MP, C och FP! Det vore spännande och se hur det påverkar det politiska landskapet och landets utveckling!
Däremot, för SD-anhängarna, skulle detta i så fall innebära en tredje anledning till att SD-rösternas betydelse försvinner i intet: de blir förbispelade och tillintetgjorda, inflytelsemässigt.

Men framtiden väntar inte - den är här - och den som lever får se om det verkligen finns en gnutta chans att det kan bli ett bättre Sverige. För alla.
Troligtvis inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar