tisdag 19 maj 2015

IKEA struntar i sina kunder - UPPDATERAD

Det är så det känns i alla fall.
Försökte göra en beställning i onsdags från IKEA via nätet, men insåg då att det var fel på websidan.
Det gick inte att få fram beräknatleveransdatum samt kostnad.

Ja, då går det ju att ringa istället, tänkte jag. Men där tänkte jag fel.
Efter 40 minuters väntan på att det var ett samtal före i företagskundskön gav jag upp. Ett samtal som varar i över 40 minuter och de har ingen mer som kan svara? Nej, det måste vara fel.
Ringde därför upp igen och anmälde mig som privatkund. Där var det fyra samtal före.
Men, tänkte jag, kommer jag bara fram, så är det värt det.

Fast efter ytterligare drygt 20 minuter med fyra samtal före, valde jag att lägga ner mina försök. Väldigt udda.

Nåja, igår måndag tänkte jag att IKEA kanske skulle vilja veta om att det var fel förra veckan på telefonkön. Ringde därför igen. I kön för företagskunder var det nu två samtal före.
Och efter en dryg kvart med två samtal före tänkte jag att ...nej, IKEA sitter nog i sina egna kök och pratar, dricker lite kaffe och har det trevligt. De vill inte störas av kunder som skulle vilja köpa en massa varor. Nej, äsch, blir bara en massa jobb med sånt.

Oavsett tycker jag det är märkligt att man varken meddelar på webben att det är fel eller via telefon. Visst vill alla säljare ta emot kunder - det är något vi har överskott på här i Sverige: säljare - så varför svarar inte IKEA?
Eller så har jag rätt. Ingen vill väl bli störd i den trevliga kafferasten?!
Nej, och det är nog lite Sverige, det också.

UPPDATERING:

Jag gillar ju IKEA normalt sett och därför vände jag mig till dem i första hand. Och gav dem tre chanser. Tyvärr tog de inte någon av dem.
I detta fallet inköptes också varorna på ett annat ställe. Och det är klart - även om något är bra, så måste man ju nå varandra om det ska fungera. Och i det här fallet valde IKEA att inte vilja ha någon kontakt. Bara hoppas på annan tur nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar