onsdag 13 maj 2015

Sömnlös

Vad är det som gör att man ligger sömnlös ibland?
Vad är anledningen då du inte kunnat sova?

Kanske är det familjen, nån som mår dåligt, eller någon vän som fått ett allvarligt sjukdomsbesked? Kanske har det hänt något som gett en massa merarbete, eller en olycka av något slag?
Eller tankar om hur man själv fungerar?

För min del är det en stark kontrast från att ha varit föräldraledig ett tag till att återgå till mitt arbete. Att få fokusera som förälder helt och hållet på sitt barn är en förmån. Jag upplevde dessa månader väldigt livsbejakande. Det går nästan att ta på den nyfikenhet på livet som finns hos barnet och varje utvecklingssteg är fantastiskt att vara med om.

I mitt jobb sker också en hel del utveckling, men efter att i några veckor nu fått ta emot ärende efter ärende som ska pressas in där det inte finns någon tid att arbeta med det, det blir frustrerande. Jag upplever att jag har kommit in i en situation där alla har fullt med sitt och pressar på, utan att ha förmåga att ta emot något från den andre.
I ett ärende har person efter person kommit till mig och sagt samma sak, synpunkter som jag redan har behandlat och fört fram i andra sammanhang. Naturligtvis har det att göra med att jag inte jobbat under de fem månader jag varit ledig och när jag sedan är tillbaka kan man äntligen ställa frågan varför inget har hänt.

Visst har det hänt mängder och min vikarie har jobbat på ordentligt, men mängden förändringar är för stor för helheten att härbärgera. En lösning är att minska sitt engagemang, men så många på min arbetsplats har detta i överflöd. Det är gott i sig, men inte alltid befrämjande för nattsömnen.

Samtidigt kan jag ägna det tickande minuterna till att vara tacksam över min familj, be för de vänner som inte mår bra, och ja, många andra också. Det finns mycket att vara tacksam för, även när man är trött Och, även när inte tillvaron går att få ihop, finns det sådant som gör livet värt att leva. Det finns det alltid och det är där vi får hämta mer kraft, när återhämtningen inte kommer från sömnen som den brukar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar