måndag 25 maj 2015

Kyrkans inflytande

Lite förvånad över min känsla, blev jag allt.

I förväg rapporterades från Irland inför omröstningen av lagen om samkönade äktenskap. Jag hörde att det förväntades att det skulle ske en förändring, så att personer av samma kön skulle kunna få ingå äktenskap. Tidigare hade Romersk-katolska kyrkan haft ett starkt inflytande, men detta hade minskat p g a de senaste årens många rapporter om prästers sexuella övergrepp mot minderåriga.

Jesus säger enligt evangelisten Matteus: den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bäst om han fick en kvarnsten hängd om halsen och sänktes i havets djup. (Matt 18:6)

Det som rapporterades var alltså att att RK-kyrkans inflytande minskat. Och det är klart att det är så, när celibatet blivit viktigare att hålla på än respekten för de små som tillhör Gud. Den kyrka, om vi fortfarande kan kalla det så, som väljer den vägen måste få ett begränsat inflytande. Det är som det skall vara. Och det är ju just därför jag ändå blir lite förvånad, för nog tycker jag att varje kyrka bör ha ett stort inflytande därför att kyrkans roll är att föra ut evangelium och befrielse!

Just detta är vad människor behöver och vad världen behöver. Men när övergrepp av de små förs ut, då minskar inflytandet.
Och det är nog ingen förvånad över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar