torsdag 25 juni 2015

vid god hälsa

Det är något jag verkligen önskar att få vara - vid god hälsa. Och det gör vi alla.
Att få vara frisk, ha ork, ha alla kroppsfunktioner intakta.
Så bli livet värt att leva.

Visst, vi kan välja oss vid ett eller annat handikapp. En del människor blir jag imponerad av, då de har just vissa brister, men ändå lever på på sitt sätt.
OK, man saknar ett val. Ingen skulle välja, men det är bara att välja att göra vad man kan, när det är som det är.

Nu har jag varit ordentligt förkyld i en vecka. Feber, hosta, värk o annat har drabbat mig, och jag börjar bli trött på det. Ändå har jag kunnat fungera någorlunda.
Konfirmationen i söndags fungerade väl, efter att ha tagit några piller och valde med en bestämd vilja att genomföra det hela tryggt och professionellt. Och fick god respons på det.
Att ta hand om lillan hemma är inget som bara går av sig själv nu heller - det kräver ständig aktivitet!

Men nu vill jag bli frisk. Saknar joggingturerna som jag avhållit mig ifrån i 1½ vecka nu. Länge för mig. Vore skönt att få lite mer fart på benen, men naturligtvis måste luftvägarna fungera som de ska och ingen aktiv infektion i kroppen helst.

Så , jag nöjer mig alltså inte med att allt bara fungerar utan jag vill också kunna bjuda kroppen motstånd i form av jogging. Funderar på hur jag mått om jag inte hade en hyfsat god kondition?

Vi sätter våra gränser utifrån vår egen bedömning. Allt är relativt. därför går det så snett när vi jämför oss själva med en helt annat människa. Och dessutom sker det oftast med en person som är extra bra på det område där vi jämför oss.
då är det lätt att tycka att man borde bli bättre.

Men vi är så bra i oss själva och har så stora förmågor inom oss, och användning och utveckling av dessa är vad vi ska göra, inte använda o utveckla andras för vår egen skull.
Vi har alla utvecklingspotential utifrån oss själva.
Det är gott nog.
I alla fall om vi får leva o ha hälsan.
Och helst av allt - en god hälsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar