söndag 9 augusti 2015

Semestern slut...

Sommarsemesterns sista dag.
Tror att jag nu nått så långt jag kan komma med alla nedräkningssymptom, innan musklerna börjar spännas igen.
Har klarat av både förkylningen och migränen och nu muskelvärk och stelhet i nacke och axlar.

Simturen i bassängen i Gloucester förra veckan gav en hemsk värk i musklerna längst bak i nacken. Jag ser det som steg för steg mot en befrielse från de gångna månadernas krav.

Sömnen har jag däremot inte helt kommit i kapp med. Har faktiskt lyckats sova länge några mornar, men än fler vaknat hyfsat tidigt och legat stilla och låtit tankarna rusa. Tror inte att joggingen med barnvagn ger riktigt samma förlösande effekt som hel ensamhet i rörelse.

Längtar efter gudstjänstgemenskapen. Saknar den och det är väl gott i sig att få göra. Kanske valde jag ändå rätt att just nu prioritera mig själv och min kropp. Tror att det enskilt bästa på englandsresan var evensong-gudstjänsten i Glouster cathedral. Bland mycket annat bra och givande också, förstås.

"Helighet innebär inte att bara göra Guds vilja.
Det innebär att vilja Guds vilja.
Helighet är ju att vara förenad med Gud."
(Thomas Merton Resa till den inre verkligheten, Libris 1985)

Så mycket i livet innebär prestation. Krav som uttrycks eller krav som anas.
Allt som ska hinnas med, alla kontakter som ska tas eller hållas, allt som ska göras socialt eller med huset eller med trädgården, eller allt ansvar man har för sina barn o s v. Krav på en som kristen, visst, det finns också och just det kanske göra att en del aktivt lämnar tron och identifikationen som kristna.
Citatet talar om motsatsen. Och om det som är rätt.
Något för mig att tänka på inför den kommande hösten.

Gud ger oss vad vi behöver i vår kontakt med honom. Vi behöver inte prestera. Vi tillåts att misslyckas. Vi ska få simma runt i guds kärlek utan att sedan stiga upp och känna stark muskelvärk i nacken. Det är Gud främst, inte kraven och reglerna.

Kanske har några av oss svårt att förstå det. Men Gud är befrielse.
Men för min del blir det lättare att ta till mig det efter att ha gått igenom muskelvärken, migränen och det andra som hjälpt mig komma ner på noll igen.
Så, Gud, hjälp mig att simma lugnt ett tag framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar