onsdag 2 oktober 2013

... ja, men nåt måste vi ju ändå göra!

Fortsättning på förra veckans kamp för miljön.

Det är ju inte alltid som vi får det vi önskar. Visst, jag har inget emot att köra bil, men då möjligheten upptäcktes att det gick att åka tåg en annan väg på åtminstone halva sträckan, blev det det bästa alternativet.
Även om det blir lite bökigt är det trots allt värt att hitta lösningar som underlättar för miljön.

Som kristen ser jag det som en uppgift, att inte ge upp bara för att det går en emot, i de frågor och ärenden där det finns något mänskligt eller gudomligt att vinna.
Vi ska vara rädda om både miljön och varandra, det är ett uppdrag människan fått av Gud. Därför ska vi sträva efter att använda de goda lösningar för t ex transport som finns.

Och i de fall jag saknar något ser jag det som mitt uppdrag och glädje att göra vad jag kan för att förbättra de system som redan finns. Alltså ringde jag SJ trots att jag inte fick någon biljett och påpekade att de borde utöka turerna och varför inte börja sätta upp en reservlista för resenärer som vill ha en biljett då det är slutsålt. Så gör de in Indien.

Så även om Indien i det mesta på miljöområdet är långt efter oss har de ändå något också att lära oss.

Därför ska vi alla sträva efter att kämpa för miljön, kämpa för att människor ska må väl, andra liksom oss själva. Det hör till uppdraget jag har fått av Gud, och är en del av att leva som människa: ett ansvar med både makt och glädje att i tacksamhet ta hela skapelsen på allvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar