fredag 25 oktober 2013

Maskinerna är våra vänner ...?

Vill minnas att det fanns en låt från mitten av 80-talet som hette så.
Och det var kanske nödvändigt att uttrycka.
Idag kan samhället inte klara sig utan datorer. Vi har fått enorma möjligheter, enorma förändringar och en hel del problem tack vara våra datorsystem.

För några år sen, kanske jag bloggade om det också, på min förra blogg, spetsade jag till det, att Windows Vista var i-ländernas största problem. Det gick inte att starta något program utan att min intelligens ifrågasattes om jag verkligen ville det jag bett om.
Och när jag skulle installera ett nytt program så tog Windows över processen ifrån installationsprogrammet och så..... så hände ingenting. Inget meddelande, ingen fortsättning.

Windows 8 har till viss del tagit över som problem nu. Det går inte att hitta! Det påminner om problemen vi brukar ha i kyrkan: vi sätter gärna igång verksamheter, men har svårt att avsluta dem. Så är det med Windows 8. Om man nu hittar till ikonen att sätta igång det man vill.

Ett annat problem är Outlook-programmet. Svenska kyrkan Borås har nu gått över till ett nationellt gemensamt IT-system, vilket innebär att alla program och alla dokument nu finns i Uppsala.
Det är gott och väl när allt fungerar. Supporten stänger nämligen fredag kl 12.
Frågan är: avslutas veckans datoranvändning då? Vi är ju som organisation inte helt inaktiva lördagar och söndagar...

Har nu upptäckt att jag kan ha två identiskt lika kontakter i min adresslista, till samma e-postadress, men en av dem är fel och den andra är rätt. Förutom till en medarbetare som jag har fem likadana adresser till.
Lösningen? Ta bort alla och börja från början.

Jaha. Men att tvingas ta bort allt gammalt och göra om allt från början - det är åtminstone inte min bild av vänskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar