torsdag 15 januari 2015

Hur bra teknik kan ersätta levande människor.

Idag försöker vi ju på olika sätt att hålla nere priserna på det mesta som kan köpas för pengar. Vi har visserligen råd att betala mer än vi gör, men bara för att vi kan ska vi betala så lite som möjligt.
Visst, jag är väl också sån...

Den möbel som TV:n står på behöver vara lite större för att rymma de olika delarna som hör till. När jag var ett gammalt barn, drygt 15 år, köpte mina föräldrar, efter lång väntan en video(-bandspelare). Det var i skiftet 1987-88 och det var fantastiskt att kunna se Kylie Minogues I should be so lucky när som helst (det var det första som kom på när jag kunde spela in). Mer behövdes inte som ackompanjemang till TV:n. Idag ska vi ha ordentligt mycket mer.

Så, jag har hittat en bra möbel på Jysk, och går till websidan och beställer en sådan. Eller två för den är ganska låg och kan då ha två på höjden, eftersom den inte kan vara så bred som jag vill.
Jag vill hämta den i Borås och tackar också jag för att få nyhetsbrev samt en engångskod för att få bänken 10% billigare (vad var det jag skrev här ovan??).

Ingen kod har kommit. Däremot ett bekräftelsemail där det står att jag inom två timmar ska få jag mail eller SMS från butiken att de har reserverat två av de tre som finns i lager där.

Efter fyra timmar utan att ha hört något ringer jag Jysk.
-Du får nu fyra val, säger rösten.
Jag trycker ett för att komma till någon butik.
- Säg en postort för att komma till närmsta butik.
- Borås, säger jag
- Bro, närmsta butik är i Helsingborg. Vill du veta öppettider?
- Borås, försöker jag en gång till.
- Du kan också bli kopplad till butiken...
- Borås, säger jag igen.
( tystnad) ... -du kan välja en annan butik genom att säga "Börja om".
- Börja om, säger jag.
- Säg en postort för att komma till närmsta butik.
- Borås, säger jag
- Förlåt, jag uppfattade inte. Säg t ex "Malmö" eller "Stockholm" (på stockholmsdialekt)
- Borås, säger jag
- Vara. Närmsta butik finns i.... Vara. Vill du veta öppettider?
- Börja om, säger jag (Aningen irriterat möjligen...?)
....
Till slut efter några ytterligare gånger kommer jag fram till Borås. En säljare svarar och jag börjar prata. Men det är tyst i luren. Samtalet bröts.
Ringer upp igen. Kopplas efter lite kortare tid denna gång till Borås.
En säljare svarar och de bryts.

Ringer upp igen.
- Vara. Närmsta butik är...
- Börja om.

... till slut kommer jag fram.
Nej, de hade inte haft möjlighet att svara inom fyra timmar, trots vad utlovades. de hade två (inte tre) i lager, men båda två är bokade, visar det sig. Men säljaren är trevlig och beställer två åt mig till nästa vecka.

Tänk om jag kunnat ringa och komma till en människa direkt.
Vore inte det värt att betala lite för?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar