torsdag 1 januari 2015

Gott nytt år!

Ännu ett årsskifte har passerat, och vi önskar varandra naturligtvis att det nya året ska bli bra för alla.
Och som alltid är den här dagen idag inte längre bort från gårdagen än vid andra dygnsskiften.

Trots allt bygger vi så mycket på vad som händer ett visst år. Mitt lilla barn föddes numera förra året.
Jag har under de senaste åren nog haft nyårslöften i tankarna, men inte denna gång. Jag är redan inne i en period där jag reflekterar och utvärderar livets olika delar.
Kanske blev det särskilt lämpligt nu när jag fick möjligheten att vara föräldraledig? det finns tid för tankar då de andra som jag tvingas tänka inte behövs för närvarande. Tanken är fri att segla iväg eller borra sig djupt ner.

Vissa händelser sista tiden har gett mig möjligheten att fundera över varför jag gjorde de val jag gjorde, både vad gäller det direkta valet, kanske mellan två alternativ, och i bakgrunden, vad som låg bakom att jag valde som jag gjorde. Och jag inser att tankar och behov institutionaliserar sig - det som en gång var en vilja eller en utmaning har blivit vardag och nåt som "bara ska finnas".

Naturligtvis är det sådant jag vill undvika. Inget ska finnas eller väljas för att det brukar vara så, utan för att det finns en särskild direkt vilja med det hela.

Men jag måste ju också då fundera över varför något behov eller önskan jag tidigare tillgodosett har övergått till ett normaltillstånd? Så här brukar vi tänka om hur vi människor vänjer oss vid högre och högre materiell eller ekonomisk standard. Jag har märkt det på mig själv också under några års tid. De många och långa studieåren känns ganska avlägsna, och kanske är det när min fru och jag får reducerad inkomst i form av föräldrapenning som det märks att två fasta jobb under ett drygt 10-tal år har haft viss påverkan i synen på ekonomi. Viss påverkan.

Under det kommande året har vi ägt huset i 10 år, och jag minns att jag var rätt så tveksam inför att skuldsätta sig så mycket, när vi köpte det.
Sin egen position i livet, men allt vad det innebär och innehåller, är svårare att binda upp på enstaka år, men under längre perioder går det att se mönster.
Kanske de reflexioner jag känner just nu kan få påverka värderingar i livet under en längre tid framåt, men som kan börja på allvar under 2015?

Visst blir vi äldre alltsom åren går, och det är ju väl det, jämfört med motsatsen. Och det är faktiskt ganska intressant att se andra och sin egen utveckling också. Det är långt till att vara fulllärd, om jag säger så. Och inte minst det gör att jag ser väldigt mycket fram emot 2015. Gott nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar