fredag 18 maj 2012

om att inte förminska ett vardagsevangeliums betydelse

Evangelium - glädjebudskap - behöver vi alla få höra.
Evangelium som begrepp är knutet till bibelns evangeliebudskap, för de fyra författarna skapade en ny genre med sina skrifter.

Har precis zappat in på några satellitTVkanaler där jag förskräcktes över ett kristet amerikanskt program som gick ut på att visa orimligheten i kristna homosexuellas tro. Utifrån 1 Kor 6:9-10. Välkänt bibelställe för den som vill påpeka för andra att; du kommer inte in i himlen, men det gör jag.
Strax före står att det inte är värt att processen med en annan kristen, och strax efter står att det är genom Jesu Kristi namn och Guds ande som vi blir rättfärdiga.

Evangelium är ett gott/glatt budskap, men så många amerikanska (och andra i samma fåra) televangelists förvanskar det goda för att visa sin egen makt över andra med hjälp av väl valda bibelord.
Jag blir verkligen ledsen över detta.
Faktiskt kände jag mig mer befryndad med de stackars utatta homosexuella, som ofta gav goda svar när de ställdes mot väggen, än utfrågarna med "rätten på sin sida".

Men, evangelium behöver vi alla.
ett vardagligt evangelium kan vi också alla ge till varandra.
En medarbetare gav mig häromdagen ett gott budskap. Personen förstod att jag kände min begränsning och att hade önskat att jag haft en större beredskap vid ett särskilt tillfälle.

Det jag fick höra var att det var ändå jag som var utvald till min tjänst, att jag hade bedömts ha de kvalifikationer som behövdes, och att jag kunde vila i att det räckte.
Ja, personen sa mer till mig, som fick mig att vila i min egen förmåga, att lita på att jag har fått de gåvor jag behöver ha.

Hon kunde varit tyst, men valde att ge mig precis det stöd som jag behövde ha just då.
Att se varandra, se vilka gåvor vi har, se var dess gåvor kommer till användning och lita på att människor gör så gott man kan - det är ett sätt där vi alla kan ge ett vardagens evangelium till varandra.
Vi behöver lyfta bördor av varandras axlar. Vi behöver stärka varandra och hjälpa andra att se det goda.
Vi behöver inte alltid nämna Gud. Men jag tror att Gud alltid finns med i blicken hos den som ser med kärlek på en annan människa.
Det är att leva med evangeliet.
Det fick jag känna av och det fick mig att gå stärkt därifrån.
Och det tackar jag Gud för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar