tisdag 8 maj 2012

Orättvist är vad det är!!!

När jag växte upp fanns det också en massa sporttävlingar på TV. Vasaloppet till exempel.
Där var bara män med. Inga kvinnor!
Det var en självklarhet då.

Så småningom upptäckte världen att kvinnor och män hade samma värde.
Det innebar att de fick åka i samma skidlopp, vare sig de var män eller kvinnor.
Förbudet upphävdes 1981 sedan en kvinna utklädd till man åkt loppet några år tidigare.

Hur långt har vi kommit sedan 1981?
Ganska långt skulle jag säga. Om vi bortser från olika sportlopp.

Min hustru har kommit hem och har sprungit "vårruset" tillsammans med några arbetskamrater. Mina arbetskamrater.
Jag har under några år försökt få några att springa något lopp tillsammans med mig. Hittills har det inte lyckats så bra.
På min förra arbetsplats fanns det några som sprang - tjejmilen!

Jaha, tack för den sociala samvaron. Hörde nu att vårruset är öppet även för killar. Då undrar jag hur vi välkomnas, t ex på websiten? Jo så här:
Detta är inte en tävling, utan en fest för tjejer i alla åldrar.
Alltså om man är man, vilket man är om det handlar om mig, så blir det alltså ingen fest. Och någon tävling är det ju inte...
Men är det någon som räknar med en, om man som man skulle vara med? Hur har det varit tidigare?
I fjol deltog hela 132 000 kvinnor i Vår Ruset.
Snacka om att man blir osynliggjord!!!!

Nej, hörni, vi har inte kommit någonstans alls vad gäller jämställdhet sedan 1981! I alla fall inte vad gäller sporten. Eller social samvaro på arbetsplatserna vid sidan av jobbet.

Nu tycker du kanske att jag rentav verkar lite avundsjuk.
Men nej då, det är jag inte.




MYCKET FÖRTRETAD OCH AVUNDSJUK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bah!

1 kommentar: