lördag 5 januari 2013

människovärde och dödsstraff

Två starka ord. Som båda skapar starka känslor när de nämns i samband med händelser som drabbat någon.
Just nu tänker jag särskilt på Indien, på kvinnan som dog efter att ha blivit utsatt för en gruppvåldtäkt av sex män som sedan slängt av henne i farten. Hennes blivande man misshandlades och överlever troligen.

Lite märkligt rentav att de fick tag på de skyldiga. Det verkar inte gå så för det mesta, men denna gången gick de inte bara vidare till nästa offer.

Och än märkligare är min reaktion. Jag funderar vad som hänt med mig, för jag tänker spontant inte som jag brukar. Jag är generellt sett motståndare till dödsstraff. Ingen har rätt att ta livet av en annan människa, även om han (eller hon) förtjänar det.
Denna gång kan jag inte förklara det, men jag upplever det annorlunda.

det har blivit tydligt i samband med rapporteringen att mäns syn på kvinnor - generaliserande - är låg. Därför ser många en viss legitimitet vad gäller våldtäkter mot kvinnor. Jag tycker det är vedervärdigt. Definitivt något som måste förändras, både för kvinnorna och männens skull.
Kanske därför ser jag i detta fall inte så stora hinder mot dödsstraff för de sex anklagade männen.
Kanske skulle detta uppmärksammas så mycket att det öppnar ögonen på hur män ser på kvinnor?

Visst - de sex männen är människor de också. Men vad kan vi förväntas oss av dem? Kanske kan de bidra till en bättre situation för kvinnor? Vore inte det något de skulle behöva göra av sina liv?

Förklara gärna för mig varför jag tänker så här, men jag har svårt att se gränser för min avsky mot vad de har gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar