måndag 21 januari 2013

Vad är det för fel? Och vad gör vi åt det?

Jag har svårt att komma ifrån det här. Säkert Du också.
Ibland blir rubrikerna i de små notiserna bara helt fel.
Givetvis skulle det vara " Kvinna våldtogs inte".

Det är det mest anmärknngsvärda inser jag, när jag läste om det.

Fem män hoppar ut ur en bil och slår ner en kvinna, drygt 20 år gammal. Det anges ingen ålder på männen.
Efter ett slag ramlar hon till marken. Alla fem männen sparkar henne, till sist urinerar en eller fler på henne. Kissar alltså.
Visst, som avslutning är det oerhört förödmjukande. MEN, hon våldtogs inte!

Faktiskt! Det bör påpekas, eftersom vi vant oss att så är kotym.
Men, visserligen är det skönt att hon slapp bli utsatt för det, men ändå - hur är det ställt med kvinnosynen idag?
Har vi för mycket religion eller får hårda traditioner?
Julklappsinköpen - jag den traditionen - nåde den som rör den, men annars?

Kanske vi behöver ha några som propagerar för att vi bör har en bättre människosyn i vårt samhälle i Sverige idag. Någon aktör som inte bara tycker det för att det är bra, demokratiskt eller så.
Många människor i Sverige är rotlösa och saknar en medveten värdegrund.
VARFÖR ska män inte misshandla en kvinna? Och inte en annan man heller, för all del.

Fast finns det andra sätt där värderingar flyter fritt utan värdegrund, men som fungerar att gå på djupet bland oss svenskar, så visst, jag är med på det. För vi har stora problem i Sverige för hur vi behandlar varandra. Du o jag måste göra nåt åt det! NU!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar