måndag 20 maj 2013

- Melodifestivalen är bara skräp?

Ja, så kan man ju tycka.
Antagligen beror det på att man inte fastnat för så många av dess sånger under tidigare år. Kanske för att man företrädesvis tycker om andra stilar? Kanske, tycker man, att mycket melodifestival låter banalt, för enkelt...
Eller så gillar man inte musiktävlingar. Eller musik över huvud taget...

I den internationella tävlingen ESC är ändå variationen stor - det är svårt att säga något annat. Många lämnar det egna språket och sjunger på engelska, och det har trots allt den fördelen att det är lättare att förstå vad sången handlar om. Men musikaliskt skiljer det sig åt mycket.

Jag tyckte t ex mycket om Norge, Malta, Irland och Belgien, Gravity (Armenien tror jag), och Nederländerna. Ja, Danmark var ju bra också förstås!
Mellan dessa skiljer sig stilarna ganska mycket åt.

Visst går jag igång på tydlig och distad electro! Där är jag ju "hemma".
Malta, lite brit-pop-snöre jag skulle kunna tänka mig lyssna på av nåt litet engelskt band när jag är där.
Belgien - bra europeisk pop, kunde varit svenskt! Irland, också där bra pop, men typisk irländsk.
Nederländernas harmonik - i melodifestival!!! Inte tippat direkt, men fantastiskt!

Ja, det fanns fler bra låtar, och andra som jag inte hade förmåga att uppskatta. Uppenbarligen hade ganska många andra gjort det.
Och bara detta, att jag får tillfälle att lyssna på musik som många andra röstat fram för att de tyckte att den var så bra - där är verkligen en väg att gå för att utveckla sin musiksmak. Och det gillar jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar