söndag 26 maj 2013

Utforska okända områden

Kan det verkligen handla om det? "Okända" områden?
Vem kan säga att något är okänt om det är något område som mängder av människor besökt under många år?

Ja, när vi låter det subjektiva bestämma, när var och ens egen utveckling används som mätsticka, då finns det oerhört mycket som är outforskat.

För min personliga del har jag aldrig varit på Borås arena. Men ikväll ska jag dit. Ikväll ska jag se på allsvensk fotboll.
Det har jag gjort förut, som tonåring, då jag själv spelade.
Ja, inte fotboll alltså, utan i blåsorkestern.

Då spelade vi inför och efter första halvleken och då kunde man få stå med och se på matchen.
Det var före vi i Borås var riktigt stolta över vårt lag. Idag är det annorlunda. Elfsborg är stadens lag, i viss mån (åtminstone södra halvan av) Västergötlands lag, på den här sidan Bollebygd.

Och som ny undrar man ju: är det under tak ifall det blir regn? Ska man sitta hela tiden? Kommer jag förstå poängen? Måste jag veta vad spelarna heter?

Det är alltid nyttigt att pröva och bekanta sig med nya områden, även om det är känt för många och under lång tid. Fast grannfastigheten där jag sitter nu är stadens äldsta och det dröjer nog innan arenan blir lika självklar som kyrkan var under sina första århundraden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar