torsdag 20 februari 2014

Har du nåt att klaga på?

Ja, säkert. Det har vi alla.
"Man lär så länge man lever" klagade ju rätt frisk i BT på att kyrkan inte gjorde nåt, men tyvärr hörde personen aldrig av sig igen till mig. Synd, för det verkade ju vara en som visste hur det skulle vara...
Sedan hade vi ju Svanberg, fast jag tyckte han var så långt borta i sin beskrivning att jag inte tyckte det var idé att bemöta hans synpunkter.

Kyrkan kan många klaga på och visst, det förväntas verkligen att kyrkan ska bemöta och fungera bra på alla sätt. Och faktum är att vi är rätt så bra. Inte på allt och inte jämt, men om vi ser oss omkring inser vi att Svenska kyrkan i Borås inte är så tokig i alla fall.

I alla fall när jag nu har försökt fylla i min anmälan för sjukpenning på Försäkringskassans web. När man nästan är helt färdig kommer meddelandet: "Den här tjänsten är inte tillgänglig. Kontakta Försäkringskassan för vidare information".

När jag gör det har det ingen information att ge. Utom att lämna ett meddelande på ett annat ställe. Om hur man ska använda FKs webformulär tipsar däremot en trevlig kvinna som svarar när jag ringer:
-använda pappersblanketten!

Det är märkligt att den tjänst de ber om jag ska använda och som fungerar ganska länge, först på slutet kommer på att den inte fungerar. Och sedan måste man börja från början igen.
Jag skickade ett annat meddelande med tre frågor och fick svaret att de inte kunde svara på den första.
Nähä. Sen då? Error vid första försöket.

Ibland funderar jag också över utvärdering. I kyrkan har vi lärt oss ett ständigt utvärderande tänkande. Vi vill verkligen lära oss av misstagen. Funderar på varför ingen biltillverkare tänkt på detta? En bil är en sak man köper som kostar enorma summor. Fast ännu har ingen tänkt på möjligheten att ta emot seriösa förslag på de misstag man gör. Och om man nu konstruerar en bil..., varför inte göra den lite mer genomtänkt?

Å andra sidan skulle jag aldrig komma ifråga för jag brukar ha så gamla bilar att nog ingen är intresserad av vad jag tycker ändå. Förutom nu, då vi har en köpt en bil som fyller sex år om några månader. Det är ju i princip helt ny! Konstig känsla.

Lite märkligt är också t ex nya Microsoft-operativsystem. De blir ju alltid utnämnda till "största ilandsproblemet" när de kommer ut. MS Vista var ju rena pesten och Windows 8... Ja, jag har aldrig varit så nära känslan av total brist på lokalkännedom. Hade de inte råd med att hinna tänka till lite innan de släppte programmen?

Hmm, kom på ännu en sak. Jag klagar jag också. Men som jag sa, så har vi nog alla nåt att framföra. Fast jag är stolt också. Stolt över att vår kyrka inte så tokig faktiskt.
Kanske p g a att jag ständigt vägrar ta ansvar för korstågen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar