torsdag 6 februari 2014

Om att ta stegen tillbaka

Att närma sig något bekant, efter ett tag, på nytt är alltid spännande.
När allt rullar på är det väldigt svårt att se det hela med viss distans.
Att däremot få en paus och komma tillbaka ger oss alltid en möjlighet att utvärdera, reflektera över vad vi känner, vad vi önskar, vad vi upplever och se om dessa olika spektra kombineras eller om de drar om motsatta håll.

Pauser är alltid nyttigt. Dels för att vi måste ha dem, dels för att vi får möjlighet att byta position och se något från ett annat håll.

Igår kom jag tillbaka till min arbetsplats efter att ha varit sjukskriven två veckor.Det var en stor glädje för mig och jag blev väldigt gott emottagen. Kändes som att där fanns en god omsorg om mig. Vilket jag visserligen hela tiden känt, men känslan var ändå viktig att få när man kommer tillbaka efter några veckors frånvaro. Som inte är just lagstadgad semester.

Nu har jag varit sjukskriven lika länge som den tid jag jobbade extra i t ex september. Hade det funnits andra bestämmelser eller alternativ i vårt kollektivavtal, som varit anpassat till den situation jag befunnit mig i, hade jag säkert fått ut sjukskrivningstiden som "komptid".
Att jag är trött och känner yrsel och har huvudvärk är ju helt normalt.

Men framför allt är det inte den extra tiden som tagit på krafterna utan intensiteten. Mellan augusti och november tog jag förmiddags- och eftermiddagsrast fem gånger, tror jag. De flesta har två om dagen. DET kräver verkligen stora krafter för att orka med.

Nu är jag tillbaka på 25% till att börja med, och även om det inte är mycket är jag glad att vara tillbaka  i arbete igen. Åter är det en tacksamhet jag känner inom mig över att jag har kraft att arbeta och att få möjlighet att göra det. Jag önskar att vi blev bättre på att ta vara på detta som kyrka, för just denna upplevelse, samt de personliga relationerna är något som vi aldrig kommer att effektivisera bort i vårt samhälle och därför tror jag att kyrkan har goda möjligheter att använda sig av en mängd krafter som idag är outnyttjade.

Så, skönt att vara tillbaka! Vad har hänt sen sist?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar