måndag 10 februari 2014

Me, myself & I

Ja, det är ju ingen ny ordkombination precis. Det är titeln på ett album av Joan Armatrading från 1980 och år 2000 gjorde en film med samma namn. Undrar om det inte finns nån rapartist och haft denna titel också.

Och visst kändes det som att det var temat under melodifestivalomgång 2 också?
Panetoz rappar om att jag behöver ingenting, jag har allt, får ingenting gratis, bara "ta det"!
PinkPistols måste nödvändigtvis sjunga I am somebody, som om det inte var självklart. Och, jag flera av låtarna utgick väldigt mycket ifrån JAG-temat. Inte alla, men det slog mig att det var väl övertydligt.

Mandas Glow beklagar jag att den inte gick vidare för den hade ett mer uppmuntrande självbildsförmedling, och verkade vara en tjej som gick utanför de upptrampade stigarna och stilarna, vilka var ytterst överdrivna i många nummer. Troligen kommer jag kunna tänka mig att lyssna på den om ett år, medan många andra är uttjatade och föremål för "FF/next"-knappen.

Programledarna måste jag nog kommentera också, för de går också i samma tema. Snälla, bestäm er för att vara antingen roliga eller underhållande eller showartister för som det är nu misslyckas ni med att uppnå något av detta. Saknar givetvis Kristian Luuk,  men även Gina och Danny. Fast Sigrid var kul, liksom dansk-sketchen förra gången.

Men, varför denna JAG-centrering? Visst är det bra att människor uppmuntras till en positiv självbild, men det blir lite löjligt när allt ska handla om MIG. "Jag behöver ingenting"-idéen är i sig ganska sorglig för den som väljer att leva efter det konceptet kommer bara att bli genuint besviken.
Vi behöver alla allt som gåvor, för visst är det bra att vi har mycket inom oss, men låt det inte bli skymt av tanken att jag därför inte behöver få något till mig från andra.

Ingen människa skapar sig själv. Förutom i bilderna av de framgångsrika i nöjesvärlden. Fast, problem et är att vi andra lever i den verkliga världen. Och i verkligheten är alla värda en god självbild.
Till priset av en tynande självtillräcklighets-illusion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar