måndag 31 mars 2014

Stopp/start

Det är härligt att komma igång igen. Men för att göra det måste man ha haft en paus, ett avbrott eller något liknande.
Boken av Tomas Sjödin jag fick under min sjukskrivning fick mig medveten om att vila är en kreativ period. Ofta tänker vi att vila ska vara avkoppling, frånvaro av aktivitet, stillastående, sittande och liggande i solstol.

Men att ligga i solstol kan ge nya perspektiv. Att vara sjukskriven ger förhoppningsvis krafter att gå vidare till något nytt eller till någon gammalt, fast med nya krafter och nytt perspektiv.

Det är just bristen på pauser som gör att vi människor ibland gör slut på våra krafter. För min egen del var det tydligt att det var så. Men vi vet alla att vi måste satsa, ibland mer, ibland mindre. Under förra året satsade jag mer kraft och koncentration än vad jag kunde återerövra direkt. Och det behövs ibland.
När man inte upplever sig ha något val, när man försöker få hjälp eller delegera uppgifter, men det inte finns någon där att ta emot, eller svårigheten att delegera det som hör ihop med ens uppgift eller person - i brist på ett val - då tar det lite extra.

Men det finns andra sätt att kompensera ett större energiuttag. Att engagera sig i något annat kan faktiskt ge kraft till det andra. För mig var även joggingen livsnödvändig. Härom veckan insåg jag att - tänk om jag vetat detta tidigare... och om andra kunde förstå! Vilken enorm befrielse som kommer genom att röra på sig.

Det är visserligen en möjlighet att få god fysik, men för mig är det lika mycket ett renande av tankar.
Jag blir av med frustration, med aggressioner som blivit liggande i tankarna. Under joggingturen hinner jag gå igenom detta och få ett avstånd till det som jag irriterat mig på, och hitta fram till goda sätt att förhålla sig till det.

Det är en annan slags paus. Men även denna ger ny energi och nya möjligheter att ta itu med det som ska göras och hur man förhåller sig till det som ligger framför en.
Unna dig pauser! Från allt! För att ge dig möjligheten att komma tillbaka med nya krafter och perspektiv.


(Rubriken är förstås en hint åt the Assembly, vars enda b-sida hette likadant, fast på engelska. Den finns överallt - musiken!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar