söndag 18 mars 2012

sjukdomens positiva effekt

Ingen av oss vill vara sjuk. Samtidigt vet vi att då och då, mår vi inte bra. Vi drabbas av att funktioner i kroppen inte fungerar så bra som tidigare och förhoppningsvis kan någon hjälpa oss så att vi blir "funktionella" igen.
Vad är det att vara frisk? Är vi någonsin friska, eller kan vi vara friska trots att vi inte fungerar optimalt?

Finns det något som "fungerat optimalt"?

Jag återkommer nog till dessa frågor en annan gång.
Nu känner jag att jag är tillbaka igen.

Fick migrän igår. Vilade lite men tydligen inte tillräckligt. Efter huvudvärken gått över till största delen finns en tydlig matthet. Orkar inte tänka, hjärnan är som en enda soppa och inga klara tankar tycks komma fram.
Det brukar inte kännas så mycket dagen därpå, men även idag var det rätt så segt.

Migrän brukar komma dels efter en intensiv period, dels när jag slappnar av. Har märkt ett tag att jag känt mig stressad och behövt få stressa av lite grann. Nu kom därför migränattacken lämpligt.
För även om jag naturligtvis inte önskar mig migrän, vet jag att effekten blir ett större lugn efteråt.
Det är som en slags reningsprocess, och det bevisar också, att jag inte helt kan styra mig själv.

Båda dessa, är något jag behöver gå igenom. Allt för att efteråt gå vidare med ny kraft, nytt lugn och bättre insikt över hur jag lever mitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar