måndag 5 november 2012

konsekvenser av livsvägens riktning och 40års-kris

40-årskrisen har vi alla hört talas om. Vad ska hända då?
Fram tills nu har jag inte känt av så stora förändringar.
Möjligen det att jag tillåter mig att vara äldre. Det finns mycket jag inte behöver göra om jag inte vill. Fast om jag vill kan jag väl lika väl göra det ändå.

Jag inser att jag är på en vändpunkt där livet måste byta inriktning något. Och det är inget otrevligt i sig. Jag är nog inte mindre nyfiken på livet, direkt....

Man hör om män som skaffar sig bilar, motorcykel, skaffar båt och lär sig segla... kvinnor... är nog mer nyanserade kanske? I alla fall handlar det mindre om prylar. GENERELLT sett ( och generaliseringar är aldrig sanna).

Jag då? Vad ska jag köpa? Eller nyansera?
Och vad får det för konsekvenser för de som finns runtomkring mig? Det påverkar ju de man lever tillsammans med.

Kanske jag hittar något i det sociala. Jag vet ju att jag trivs väldigt bra i samspel och samtal med andra. Att umgås med många är en stor glädje även om det i samtal gärna ska handla om något väsentligt.
Samtidigt måste det finnas egentid: hemma, i familjen och i joggingspåret.

Jag har alltid försökt att se ett personligt värde i varje sak. det finns många skivor som aldrig köptes av så många att knappt någon hört talas om dem. Men kanske var de som gjorde den inte ute efter att förändra världshistorien - de lade bara ned sin själ i musiken.
Jag uppskattar det. Om jag sedan inte spontant tycker om det - då ligger ju bristen hos mig.

Därför har mycket ett värde, så länge det inte tar tid, ekonomi och kraft från annat som har större värde.
Därför söker jag nu efter sätt att göra vissa förändringar.

Loggade in på tradera första gången i förrgår på nästan tre veckor, bara för att avsluta vissa saker och för att börja lägga upp en sälj sida.
Sälj och ge till de fattiga - ja, en del behöver jag nog göra mig av med, för att fokusera på det som är viktigare. Att sluta jaga efter mängder och istället leva här och nu. Lite enklare.
Och antagligen lite lugnare och mer tillfreds med livet.

Livet ger aldrig några garantier, och jag tror inte heller att man ska förändra allt på en enda gång. Då är det lätt att man hamnar i samma läge igen.
En joggingtur kan betyda mycket, och leda en vidare in i en ny riktning i livet. Men stegen är fortfarande små för att inte helt komma vilse.
Jag håller Dig uppdaterad!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar