lördag 17 augusti 2013

lite svagt på den musikaliska fronten i sommar

I sommar har det inte varit jättestora upplevelser på den musikaliska fronten. Ännu.

I England var vi på några Evensong-gudstjänster förstås och där brukar jag ju få några fantastiska vackra musikstycken till mig. Så också den här gången. De ger ofta en försmak av himlen, tror jag.
Däremot inga särskilda konserter i London.

I Sverige blev det bra The Sounds i Helsingborg, fast vi hade tänkt att se många fler artister. Vi prioriterade att träffa familj och vänner istället och det var ännu bättre det. Fast både i Mariakyrkan och på några scener gavs det nog många bra konserter.
The Sounds är ju ganska roliga att se, för det händer en hel del och musiken är det för det mesta högt tempo i. Det blir ingen jätteupplevelse, men kul ändå.

I Borås har det bara blivit Linnea Henriksson och Petra Marklund. Ingen av dem satte några djupare spår. Linnea hade några låter som lät OK när jag lyssnade i förväg, men väl på torget textade hon uselt. Hennes scenkläder kunde valts med lite bättre omsorg. Kanske hon passat bättre in på Arvikafestivalen, för hon hade en ljudbild som verkligen tilltalade mig. Ännu en svensk electro-tjej, fast lite åt det soft-popiga hållet. Med lite bättre låtar kan hon växa.

Petra Marklund kände som en mer etablerad artist. Tack och lov gick vi före händerna i luften och mikrofånkåt, så de slapp vi höra. Hon hade också en bra ljudbild. Det lät bra, men jag tyckte ändå inte om vad jag hörde. Lite trist, lite dåligt låtmaterial eller snarare, dåligt att använda sig av låtarna. De covers jag hörde, "Kärlekens tunga" och "Vem ska jag tro på" gick inte riktigt fram, trots att de är välkända och  bra låtar.

Bara hoppas att sensommaren och hösten ger lite mer än detta. Fast några Evensongs lever jag ju rätt så länge på i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar