tisdag 6 augusti 2013

sent sidbyte del 1 (tid publicerad i Borås tidning 24 juli 2013 i en något kortare variant)

Jag har bytt sida. Tagit steget över tröskeln. 
Det händer då och då, inte alltför ofta. Det är bra att veta vart man står. Men lika nödvändigt är det att utmana sig själv med att hitta nya erfarenheter, som leder till att de tidigare synvinklarna på livets olika områden utmanas. Vi växer som människor och det gör livet mer spännande och variationsrikt. Därför bytte jag sida.

Jag insåg det när jag pratade med en man för ett tag sen, som sa: - Jag har aldrig varit på en fotbollsmatch!
- Nähä, sa jag, och kunde stolt berätta att det har minsann jag, och senast var bara en och en halv vecka sen!
Fast sedan var jag ju tvungen att berätta att det var första gången, och tidigare har jag stått på samma sida som den jag pratade med. Nu, däremot, är jag en som ”går på fotboll”.

Viss modifikation kanske, jag har sett på fotboll förut, fast då som medlem i blåsmusikkåren. Den lät mig se Bayern München mot Hamburger Sportsverein (typ) och så Elfsborg några gånger, fast nu var det första gången jag var på vår arena.

Tidigare har det gjorts jämförelser mellan en gudstjänst och en fotbollsmatch, och jag inser ju nu hur lika dessa två företeelser är! Jag menar, om man är ovan vid det ena, så har man ju en del frågor, och osäkerheten hos en själv, gör att man drar sig för att ta steget genom porten.

Det var ju fler som såg matchen mot Brommapojkarna (23/5) än som brukar komma på högmässan på söndagen (och det är ju tur, för det finns inte så många platser i kyrkan), så därför fick jag ju snällt sätta mig på ”min” plats, enligt biljetten.

Nu hade jag ju tack och lov med mig en kompis som är lite mer van vid att se på fotboll, och det rekommenderas även vid första gudstjänstbesöket. Det är så mycket som man inte inser förrän det är försent. Jag skulle ju haft kikare med mig! Det var helt omöjligt att se siffrorna på spelarna när de sprang runt på plan. Dessutom skulle jag lärt mig vem som var vem. Tack o lov hade Bangura ett tydligt hårband, så jag kunde fokusera på honom. Mer sånt!
Det fanns ju varken någon kommentator, vilket jag insåg snabbt efter avspark, och inget blad, agenda eller så att titta i. Så vad gäller information, så vinner gudstjänsten helt klart!

Det är ju däremot mer spännande med matchen eftersom det är en tävling. Båda vill ju få så många skott på mål som möjligt och samtidigt överlista målvakten. Det gick ju bra för Elfsborg, fast så roligt var det ju inte för BP. Om de åtminstone fått ett mål, hade ju i alla fall en i laget varit lite nöjd när de åkte hem.

Bangura förresten, han var ju ifrågasatt före matchen, men lyckades väldigt bra. Det är kul när någon lyckas med så fina prestationer. Ungefär som när kyrkvärden läser hela pingstdagens episteltext uttrycksfullt utan att staka sig.

(fortsättning följer!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar