måndag 20 januari 2014

Förra veckans skrattis

Måste erkänna att jag imponeras av de människor som går över sina egna förmågor och kastar sig ut i ett område som de inte känner till, som de inte behärskar, men de gör detta modiga för att det de känner måste - trots allt - sägas.
Ibland blir det bra , ibland blir det allt annat än...

Jag har några minnen av min egen far, som verkligen platsar in bland de första. Och skrattisen från förra veckan är ett riktigt bra exempel på det senare.

En insändare i BT fredagen 14/1 har rubriken "Förbjud religiösa skolor".
- Ja, det är väl inget jag går igång på så mycket, men religion.. ja, jag läser, tänkte jag.
"Moderna Tider" skriver (och jag förflyttas med en gång i tanken till 1982 och den modernitet som Gyllene Tider stod för (*IRONI*) ):
"Kunskapsnivån blir alltid lägre när den ska styras av religion" och lyfter fram exempel på att vissa religiösa inte tycker att barn ska lära sig simma, inte tillåter att ta emot blodtransfusion eller att "det räcker om pedofiler går och biktar sig för att bli rentvådda".

Wow, här har man hört talas om massor och blandar ihop allt i en ordentlig soppa. Tänk om personen insett att staten ansvarar för skolundervisningens innehåll (där blodtransfusioner inte ingår!) och att företrädare för romersk katolska kyrkan inte fungerar som Sveriges domstolsväsen. Drygt ett halvt tusende präster är avsatta under de senaste åren, inte enbart p g a pedofili, men i summan finns en hel del som är kopplade till denna anklagelse.

Mig veterligen finns ingen i Sverige som hävdar vad "Moderna Tider" skriver. Pedofiler ska dömas och ges vård för sitt sjuka beteende! Fast... vad har pedofiler med kunskapsnivån i skolan att göra?
Ja, soppa, var det ja!

"Religionen kan aldrig föra ett samhälle framåt" dräper skribenten till med, som sammanfattning på att alla stora religioner och små sekter begår mängder med övergrepp.

Begår en religion övergrepp? Visst, det har skett inom religionerna, men för det mesta handlar det om människor som ibland inom religionens ramar, eller den politiska ideologins eller genom sin socialt accepterade status, genomför övergrepp. Jag har svårt för att ta bort den enskilda människans ansvar för sina handlingar. Det som inte är ansvariga för dessa är heller inte myndiga.

Ja, så kan vi fortsätta. Men tänk att välja att skriva en insändare om vetenskap, skolväsen, religion och historia utan att ha någon som helst insikt i dessa! På sätt och vis är det beundransvärt, för att få plats med så många klavertramp i en kortfattad insändare är en bedrift som fick mig att skratta.
Vad väljer man att utsätta sig för???

Undrar om skribenten själv gick på en religiös skola? I så fall kan denne ha en poäng. Om inte bör den skola denne gick i - eller skolkade ifrån - stängas, för vi kan i vårt samhälle knappast acceptera att folk utsätts så för sin egen brist på insikt, att liknande tankar kommer i tryck.

Ja, skratta ni som läser detta i framtiden, men 2014 hade vi faktiskt inte kommit längre....
:-(


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar