måndag 13 januari 2014

telefontid

Ibland undrar jag hur det skulle vara att ha telefontid?
Minns att det fortfarande fanns på min förra arbetsplats - onsdagar mellan kl 10 och 12 fanns expeditionssekreterare och präst tillgängliga.
då förstod jag aldrig poängen, eftersom jag var tillgänglig för det mesta annars också. Jag använde min egen privata mobil till jobbet också.

Idag är jag i mitt arbete så mycket uppbunden att det kanske vore idé att prova på detta igen. Fast risken är, tror jag, att det får en negativ effekt.
Om många vill nå mig under den tiden, blir det ju ändå svårt att komma fram, för nån annan ringer. Eller besöker mig. Dessutom kanske många tror att man inte kan ringa annars, och tillgängligheten tycker jag själv är väldigt viktig. Fast med SMS, mail eller brev är man ju inte beroende av att två personer är lediga samtidigt, vilket underlättar väldigt.

Fick en lapp härom dagen. En man hade försökt få tag i en präst men misslyckats. Det var måndagen före jul. Han ville prata med mig om detta, men än har han inte hörts av.
Jag hade som vanligt som kyrkoherde telefonen på, och tror att han ringde mig. Vet ju inte definitivt, men den dagen blev jag uppringd av ett hemligt nummer.

Det tolkar jag så här: den som ringer från ett hemligt nummer, vet om att man har det. Vill man inte lämna ut det, innebär hemligheten att man måste ringa själv upprepade gånger för att nå fram. Jag blev bara uppringd en gång.
Man kan, om det är ok att visa sitt nummer, skicka ett SMS och tala om att man vill bli uppringd. I alla fall om man ringer till en präst.
Man kan tala in ett meddelande på telefonsvararen att man har ringt, och om man vill, uppge sitt nummer så att man kan bli uppringd.

Den som inte gör något av detta räknar jag inte med vill ha någon mer kontakt med mig. Antagligen har denne löst sitt ärende på annat sätt.
För det finns ytterst få som har anledning att säga att det inte går att få tag på mig. Faktiskt är det så, att jag har arbetsuppgifter att göra, och sitter därför inte och vaktar på telefonen för att få något att göra. Det hade varit väldigt illa.
Och jag ringer inte upp någon som har ringt där numret registreras, för jag har så många jag behöver ringa till ändå att tiden inte räcker till för dem som vill att jag ska ringa. Lite dumt då att ringa till dem som inte säger detta eller där ärendet redan är förbi.

Och skulle jag ha en telefontid och mer än en ringer...., nej, det var ju inte lösningen på det här problemet, tyvärr...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar