tisdag 31 juli 2012

TAW o den berättande musiken

Berättande, brukar den musik vara som trubadurerna sjunger. Med olika lyckat resultat.
Det är egentligen inte min musik. Eller så har den blivit det.

Nu har jag varit på min fjärde och femte konsert med Tomas Andersson Wij i lördags och ikväll.
Jo, jag vet, har skrivit om honom förr, men han är angelägen.
För han kan berätta. Även om jag tycker att hans musik har blivit svag ibland. Spår-albumet har några låtar som kommer igång och fastnar, men känns till hälften som samlade outgivna spår som spårlöst kommit fram i en studiostädning.

Fast berättandet finns också där.
Och har funnits från första albumets första, Varm sjö, och framåt.
Två konserter - en TAW som solo, en med band. Fastän så nära inpå varandra kör han nog bara 6-7 låtar som är samma.
Några av dem är givna: Sanningen om Dig - den är hans bästa och skapar gåshud fortfarande. Avsked till en svensk predikant är hans tydligast trosvissa sång, och det verkar som att denna sång är den som drar ner flest applåder båda kvällarna (skriven tillsammans med Ingmar Johansson). Han berättar både om sin farfars "sista resa" som Tomas var med på och om sin kusin Simons dröm.
Efter döden är vi fria från alla konvensioner! [Ja, vad är det som måste hålla oss fast i dem så länge vi lever här? Frihet!]

So Long är en "lång" berättelse om både goda barndomsminnen och om släktens girighet. "Är det det här Du kallar heder..." räcker som rad för att skapa känslan även om jag inte vet vad raden egentligen berättar om. Träffades kusinerna och i så fall var, står jag o undrar.
Snön som faller på graven... och jag funderar på om mormor fortfarande levde när pappan sköt älgen och föll själv död ner.

Lundell, Winnerbäck, LeMarc berättar de också, fast på andra sätt. Det kommer aldrig lika nära, utom nån enstaka gång. Det känns som om TAW inte är till salu.

Kanske vore det förgäves att önska Längst in i Juli, Slå, och  ja, vad heter den... Klockan... från samma skiva.
Kanske kan den berättande musiken som får oss att stanna upp o lyssna tala om för oss att vi alla har historier som är värda att lyssna på.

- Va? Jag? kan vi undra.
Men så är det. Vi har alla berättelser inom oss, där en viktig sådan betyder mer än 200 statusuppdateringar.
För ofta säger din berättelse också någon viktigt om mig. Och tvärtom.
Lyssna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar