måndag 11 mars 2013

så lätt och SÅÅÅ svårt

Det finns sånt som är så lätt och som vi gör allihop: fel.
Jag vet det inte minst från mig själv - jag gör en hel del fel.
Även om vi har de bästa intentioner, även om vi gör vad vi kan för att göra rätt, så blir det fel ibland.

När vi hymlar med det, och när vi försöker möta en situation med inriktningen
jamen, JAG vet att jag har gjort rätt, då blir det ofta väldigt fel.

Under den senaste veckan har jag pratat med två större företag om en situation som inte varit fördelaktig för mig: OKQ8 samt SJ.

OKQ8 gav mig ett felaktigt råd för några veckor sedan, och när jag skulle få en ersättning var det plötsligt helt omöjligt.
Alla här vet hur vi ersätter ett sådant fall. Det finns inga tveksamheter.
Kvinnan lyckades slingra sig ur alla försöka att hitta en förklaring. Och framför allt lyckades hon markera att det som jag hävdade var... nej, förresten - hon bemötte mig inte alls. En oerhört effektiv metod, måste jag säga. Fast kanske inget som gör att jag gärna vänder mig till dem igen. Man gör sällan det när man som person blir icke-synlig-gjord.

SJ hade lyckats sälja en biljett med platsreservation, dock utan att någon plats fanns reserverad. Jag köpte till min son och vägrade låta honom stå upp en timme på tåget. Det var helt fullt.
Dessutom var den obokade vagnen som brukar vara med och som ofta också är full indragen för den här avgången. Lät inte som ett roligt tåg.

Det slutade med att jag körde bil istället, halva sträckan och sedan buss halva. Då fick han sitta hela vägen. Det går inte alltid att vara miljövänlig när alternativen har låg kvalite i utförandet.

Mannen jag pratade med på SJ gav mig knappt några alternativ. Och att de hade gjort fel var han varken villig att be om ursäkt för eller försöka kompensera. Visst, han förnekade inte att de hade gjort fel, men attityden var att jag fick skylla mig själv som beställt biljett och om det var någon som fick betala priset för att det blivit fel - så var det jag.
Samma attityd om OKQ8 hade.

Jag är inte omöjlig. Jag kan gå med på det mesta. Men jag har två krav:

  1. Den som har gjort fel bör be om ursäkt. Det kostar inget - man bara vinner på att erkänna tydliga fakta. Och finns det inte tydliga fakta vinner man på det för det mesta ändå.
  2. Den som har gjort fel bör visa en välvilja att hitta en bra lösning, något som båda kan känna sig åtminstone lite nöjda med. 
Att gå en extra mil - ja, det är en önskan, men kanske inte håller ekonomiskt. Men att ge något mer, att vilja gå någon till mötes - det förändrar hela situationen. Tänk om vi kunde komma dit!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar