söndag 24 mars 2013

En riktig karl...

Det finns en och annan som har en förväntan på vad en "riktig karl" ska vara. På vad han ska göra och på hans beteende.

Men jag är inte sån. Jag har väl inga sådana generaliserande fördomar?
Nej, bara en (förstås): en riktig karl ska kunna byta lampa på sin egen bil.

Det är väl inte förmycklet begärt?

Bilen är ju traditionellt utvecklad som ett ting som riktar sig till män, erbjuder frihet och tillåter en människa att kunna förvandlas till ett riktigt monster bakom ratten.
håller Du inte med mig - är bilen ett unisex-ting?

Dream on! Då har Du inte varit på bilmässa! Nej, det har inte jag heller, tyvärr, fast det skulle vara väldigt roligt, men jag har läst om det.
Visserligen finns det bilar där också, men inte minst lär det vimla av kvinnor också. Inte bland företagens VD-gäng och marknadsföringschefer, inte bland journalister eller andra intresserade.
Men bland bilarna. På, brevid, framför och bakom.
Fortfarande.

Budskapet måste väl då vara tydligt - bilar är för män. Så självklart ska då en "riktig karl" kunna byta glödlampa på sin bil!

Fast det har konstruktörerna inte tänkt på. Innan jag köpte min bil jag har nu, läste jag på märkets klubbforum och den här bilen. Liksom många andra nya bilar så är också denna inte särskilt enkel att byta lampor på. Dessutom hade jag läst att lampor inte håller så väldigt länge, och det är ju inte en så bra kombination.
Nu var det en på forumet som hade insett vad man behöver ha för att kunna klara ett lampbyte smidigt, d v s utan blodutgjutelse: frökenfingrar! Den som är utrustad med "frökenfingrar" skulle klara detta utmärkt.

När jag ser på mina händer är det kanske inte det första ord jag kommer på. Fast...
Jag sitter här och skriver och har precis kommit in från bilen där jag bytt lampa så jag slipper för böter för det också. Det var inte enkelt, men med lite klurande, en lång hylsnyckel, tålamod och fingerfärdighet är nu lampan utbytt. Att det var ljust ute och inte minusgrader gjorde sitt till.

Och jag är en "riktig karl" vet jag inte och bryr mig inte särskilt. Ordet "karl" är så nedvärderande, men det är väl inte mer än rätt att jag som man får känna så ibland också. Däremot är jag stolt över mina "frökenfingrar", för det vet jag ju nu, att det är vad som verkligen krävs för att byta en lampa på bilen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar