lördag 16 mars 2013

skyldig till lagbrott!

Ja, det är lika bra att erkänna. Jag har gjort mig skyldig till en lagöverträdelse!
Jag är beredd att ta mitt straff.

Det här låter väl ädelt. Men, det är inte bara tom retorik - det är sant.
Jag är en lagbrytare och beviset på det har jag framför mig. En "parkeringsanmärkning".

En liten gul remsa som jag inte upptäckte igår utan råkade se idag när jag viftade lite på bilrutan med torkarna. 700spänn fattigare blir jag för att jag såg en ledig plats utanför kapellet där jag skulle ha begravning. Den såg både ledig och lämplig ut. Men den visade sig vara ytterst olämplig.

Hörde att det fanns en parkering på andra sidan... ja, alltså andra sidan kapellet. Fast det har jag inte vetat tidigare. Nu ska jag framöver leta upp den...

Innan jag betalar tänker jag ändå ringa och försöka förstå klart och tydligt vad jag gjort fel. Antar att det inte handlar om vägen in till kapellet, då det knappast borde vara en väg. Troligen för nära tvärgatan på andra sidan vägen.

Jag borde firat 22årsdagen av körkortsinnehav för en knapp månad sedan. 19 februari 1991 fick jag mitt körkort och detta är första boten sedan dess.
Och visst går det bra att erkänna att jag begått ett brott nu, när jag har bevis på det. Många andra gånger finns det inget bevis, de gånger då det går fortare än 50 eller 80 km/h, eller då jag parkerat på liknande sätt.
Fast jag har brutit mot lagen lika mycket då som nu.

Ibland tror vi att vi bara bryter mot en lag när någon ser. Kanske t o m då försöker vi komma undan vår skuld, och likt barn säga - det var inte mitt fel, det var....
Men vi bryter mot lag eller gör fel eller begår en synd även om ingen annan människa ser. Dessutom finns Gud som ser oss hela tiden.

Fast Gud är mycket billigare än tekniska förvaltningen i Borås. Den är ju å andra sidan inte Gud, och det är jag glad för, för det finns värre synder än att parkera bara 5m från närmaste korsning.

Gud är en god gud, för när jag ber Gud om förlåtelse är skulden borta.

Tror inte det är nån idé att prova samma sak med tekniska förvaltningen, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar