fredag 3 februari 2012

Artikel i BT om laktosintolerans. Eller om mjölkvägrare?

I BT uttalar sig en dietist som är lite orolig för att hennes kunskaper inte tas på allvar. Att ingen ska diagnostiser sig själv utan alltid kontakta dietistmottagningen.
Tror att vi bör skilja på dem som vet med sig att det inte tål "vanlig" mjölk, samt de som vill dricka trendigt. De förra har problem med magen, de senare har problem lite längre upp.

Jag fick vinterkräksjukan mars 2003, och sjukvårdsupplysningen gav rådet att inte äta/dricka mjölkprodukter på en vecka. Efter en vecka åt jag "riktig" fruktost igen och genast mådde jag jättedåligt.
Att häva i sig en otäck jättedryck med laktos för att en läkare skulle ge mig en diagnos..., nej tack. Det var illa nog att inte kunna äta allt, och det begrep jag tillräckligt bra själv.

Det var några år sen. Idag finns ingen som avstår mjölkprodukter p g a laktosintolerans. Det har i så fall andra orsaker.

Prolaktas som började importeras december 2009 är som ett underverk - tänk att inte behöva undra, vrida & vända, fråga, misstänka och chansa, utan - bara äta!!! Det är fantastiskt... och samtidigt självklart för många. För mig blir det inte mindre underverk p g a det.

Mycket bra att BT tar upp ämnet och dessutom all den plats som man brukar ge till celiakiförbundet. Idag är det ytterst få som tvingas lida av laktosintolerans, tack vare information och forskning. Tänk om det kunde bli lilka enkelt för gluten, soja, ägg, nöt, mjölk o andra överkänsligheter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar