fredag 17 februari 2012

de orangea kuvertens årstid

Så dyker de upp igen och samtalet är igång.
På TV visas en förhandsvisning av något prgram där några symboliserar det som är allra mest intressant med pensionen: hur stor kommer den att bli?

Och det är klart, visst är det intressant. Men samtidigt är det inte så enkelt.
Själv tycket jag att det är mer intressant att fråga - vad ska jag göra idag, för att dagens tillgångar ska växa så bra som möjligt? Det är ju vad jag kan påverka nu som är intressant.

Om jag skulle få höra en summa idag, som en slags framtidsförutsägelse, måste jag i så fall sätta den i relation till prisförhållanden om 25-28 år. Eller om jag ska jobba till 75, så blir det ännu längre.... :-)
Det är omöjligt att säga idag och därför är det inte helt relevant att veta vilken summa jag får ut som pension.

Men vi kan också fundera över om det är detta med en skonomisk summa som betalas ut om över 25 år, som är så viktigt idag.
Jag vet inte om jag lever då.
Jag vet inte om världen finns kvar.
Jag vet inte om det finns något att leva för, något att köpa eller leva av.

Men redan idag kan jag försöka inse att ekonomi inte är allt,
hur gärna än världen vill få mig att tänka så.
Det finns andra val idag, som är viktigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar