måndag 27 februari 2012

IT utan I

Idag har jag erövrat en helt ny värld!
Jag har kommit ut på internet!

Ja, alltså genom att själv producera en egen sida på en egen domän. Den här bloggen är ju fortsättningen på http://yourownsoulmate.blogspot.com som jag började för 14 månader sedan. Men där var det ju bara att sätta igång.

Det här är annorlunda. Sidan gör jag till min frus samtalsmottagning ( www.rumfordig.com ) med början på ett nytt web-hotell med dess olika tjänster och funktioner. Fullständigt omöjligt att förstå!
Deras support består först och främst av beskrivningar om vad som finns, men inget om hur man gör för att nå någonstans. Det går visserligen att ställa frågor, fast det kommer inga svar tillbaka under helgen, och när de väl kommer, så är endast en fråga besvarad ( även om jag ställde fler i mailet).

Det finns ju gott om beskrivningar hur man gör sidor, kanske du tänker?
- Visst, det finns många, men hur många beskriver just steg för steg vad gäller FTP eller File Manager? Dessa funktioner finns hos mitt web-hotell, men hur i alla dar skulle de användas?

Jag har börjat tro att jag är dum i huvudet som inte alls begripit hur jag skulle göra. Nu har jag, efter lång tid och mycket möda, lyckats prestera något på webben, så jag får väl revidera det något. Men tid tog det!
Men jag har lärt mig en hel del på det. Naturligtvis en del om websidor, lite programmering och så,  men inte minst om kommunikation och information.

IT - informationsteknologi - har, när det gäller att skapa egna sidor, visat sig fullständigt sakna I:et. Tekniskt värre var det, men nu har jag blivit lite mer informerad och upplyst. IT har fått tillbaka sitt I igen.

Men länge trodde jag att "IT" var en bedömning av mig - Icke Teknisk.
Därför är det med glädje jag i så fall idag kan ta bort I:et.
Åtminstone sudda lite grann på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar