torsdag 19 april 2012

Att våga ta steget ut i det osäkra - del 2 - teknikens under igen (del3)

Hade tänkt lämna tekniken åt dess öde, men ibland är det nödvändigt att ta upp tråden igen.
Detta är en variant av att, kanske mot bättre vetande, ta steget ut i det osäkra utan att veta att man har kunskap/kontroll.

Jag har nämligen flugit med SAS.
Kanske inte låter så farligt, men flygturen har en förhistoria.

Jag tänkte checka in online, men när jag väl loggat in och skulle göra detta fick jag till svar:
"hittar inte namnet" på bokningen.

Jag förstod inte varför, så jag ställde en fråga till virtuella Eva, en frågeruta på web-sidan.
Hon kom fram till att hon inte kunde hjälpa mig efter ett tag och erbjöd sig öppna chatten.
Efter att ha gett henne fyra chanser, varav den längsta var 3½ timme, tyckte jag att det gått för långt.

Jag frågade henne om hon visste hur lång tid det skulle ta att öppna chatten, men hon ville jag skulle precisera frågan. Som om hon inte ville låtsas om att hon inte kunde öppna chatten.
Hon visade tydligt att hon inte visste vad hon gjorde.
På frågan "är du dum på riktigt eller gör Du dig till", svarade hon att:
- Jag har alldeles lagom mycket att göra.
- Tack då vet jag, skrev jag.
- Varsågod, det var roligt att hjälpa till, får jag till svar då.

Jag påpekade detta för kundtjänst med levande människor, vilka inte heller förstod varför det inte fungerat med det ena eller andra.
Så småningom får jag SMS att det går att checka in, vilket går alldeles utmärkt.
Fast ska jag skriva ut boardingcard så måste jag ju göra det på datorn.

Det går bra att logga in igen, men då jag ska registrera resan med mitt bonuskort, svarar sidan att det inte går att göra just då. Boarding-korten kommer inte heller ut. Istället kommer ett intyg över registrering ut. Har jag ju ingen nytta av, direkt.

På flygplatsen fungerar det däremot bra. Nästan allt.
Inför hemresan får jag SMS igen. Jag provar tre gånger men ger upp när jag tredje gången får fram att tjänsten inte går att använda för närvarande.

Att i detta läget lita på SAS teknik i flygplanen är kanske inte förnuftigt och klokt.
Fast SAS är ju ett transportföretag och inte ett dataföretag.
I så fall hade aktierna störtat direkt, och så länge inte flygplanen gör det får jag ju vara glad....

1 kommentar:

  1. Ha ha, virtuella och dumma Eva...
    Ni verkade ha lite kommunikationsproblem...

    SvaraRadera