söndag 15 april 2012

bytestider

Ibland går det i vågor. Under långa tider sker inte så stora förändringar och ibland hopar sig allt.
Sedan mitten av december har min fru och jag bytt två bilar, både telefoni och internet hemma, en mobil (med tillhörande abonnemang), en del försäkringar o s v.

Varje byte medför en hel del tid som går åt till att ordna så att allt fungerar.
Telia skötte själva bytet utan problem. Det administrativa lämnade däremot en hel del att önska, med tider då internet sporadiskt fungerat, och bekräftelser på avtal som haft fördröjning tre veckor. Då hinner man bli förvånad och börjar undra om de hittat på helt egna beslut. Eller beställningar som man gått igenom och så efter ett tag, då jag tar ny kontakt, finns ingen beställning registrerad...

Telenor var möjligen unset bättre administrativt, fast det var å andra sidan inte så mycket att komma överens om.  Men det kan gå fel ändå.
Inget av dessa tele/internetoperatörer gjorde det som var överenskommet. Visserligen har båda lovat viss kompensation och det är ju bra. Fast den kommer inte heller som överenskommet utan det gäller att jag har koll på det också.

Försäkringsbytena går ju inte av sig självt heller. Det nya försäkringsbolaget lovade att lägga till en olycksfallsförsäkring kostnadsfritt. Visst det låter väl bra.
Problemet är bara att jag måste betala för den...
När jag hörde av mig och påpekade detta lovade personen jag pratade med att höra av sig under dagen. Efter en vecka ringde jag och fråga de hur det gått. Ja, då var det bara att börja om...

Bilarna är en särskild historia. Men jag är inne på tionde kontakten med företaget där jag beställde ett tillbehör till bilen vi köpte i december. Tror att det hoppas jag ska tröttna på att kräva att få ersättningen jag blivit lovad tillbaka.

Visst är valmöjlighet bra, fast när det börjar ta ganska stor del av fritiden, jag då är nog ändå priset för högt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar