lördag 28 april 2012

förändringens tidpunkt

Vilken tid lever vi i?
- Nutiden kanske Du tycker. Fast vi lever alltid några millisekunder efter nutiden. Det tar tid för oss att uppfatta vad so händer med våra sinnen och när vi väl uppfattat det så är stunden redan förbi. Ska vi sedan hinna med att tolka det som händer... ja, då är vi långt efter.

Förändringar kommer alltid efteråt (liksom allt annat). Men framför allt kommer förändringar som en reflexion över att det vi vant oss vid och därmed förväntar oss, inte längre kommer att ske. Något oväntat sker.

Ibland kommer det successivt, ibland som en explosion.
Idag hände mig en större förändring. Jag hade vant mig vid hur situationen var, och förväntade mig att det skulle fortsätta på den inslagna vägen. Så skedde alltså inte.
Men förändringen kom ganska långsamt, och det fick mig att inse att det inte alltid går så snabbt och explosionsartat. Dessutom kommer det att ta månader att återställa mig till samma tillstånd som jag var i tidigare.

Med den skillnaden att jag aldrig kommer dit igen. Jag kan aldrig uppnå exakt samma tillstånd som tidigare. Det har hänt något emellan, jag har erfarenhet och kunskap som jag inte hade förut.

Därför är förändringen konstant framöver. Den tar aldrig slut. Jag kommer att tvingas leva med denna under resten av mitt liv (och resten av evigheten också för den delen, så allvarlig är den).
dessutom kunde jag inte gjort något för att påverka den tidigare och inte heller nu.

Och då måste vi ju fråga oss - finns det något som inte skulle innebära förändring?



Ja, en sak:


Om tiden plötsligt skulle stanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar